
Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

Anti-government protests in Kiev, 2014
Author: Sasha Maksymenko; URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anti-
government_protests_in_Kiev_(13087644205).jpg

Ukraine - Local Media on the Euromaidan protests
Natalya Ryabinska

Cultures of History Forum, published: 10.04.2015

DOI: 10.25626/0031

The situation in Ukraine is the subject of an intense discussion in the public sphere and the media across Europe.
But what do we know about how our neighbouring countries are reflecting on the crisis, its historical background
and its meaning for the relationship between our countries, Ukraine, Russia and the European Union? During 2014
and 2015 the Cultures of History Forum asked historians and sociologists from more than 15 European countries,
the US, Israel and Turkey to reflect on the media coverage and public debates regarding the Ukrainian crisis in their
countries. This paper is a short outline of the coverage of the Euromaidan protests by Ukrainian television and the
Internet in the period from November 2013 to spring 2014. 

Recommended Citation

Natalya Ryabinska: Ukraine - Local Media on the Euromaidan protests. In: Cultures of History Forum (10.04.2015), DOI: 10.25626/0031

Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved. This work may be copied and redistributed for non-commercial, educational
purposes, if permission is granted by the copyright holders. For permission please contact the editors.

Page 1 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.



Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

Ukraine - Local Media on the Euromaidan protests
 
Ukrainians generally get their political news from television. An opinion poll conducted between 17 and
22 May, 2013, by the Democratic Initiatives Foundation showed that 90% of Ukrainians named television
as their primary source of political information, by contrast with local print media, radio and the internet,
which were mentioned by 37%, 29% and 21% respectively.[1] However, when protests against the
government's decision to end its pursuit of an association agreement with the EU broke out in Ukraine on
21 November, it was the Internet and various social media networks that provided the most up-to-date,
detailed and comprehensive information on current domestic and international events concerning the
Euromaidan rallies. This paper is a short outline of the coverage of the Euromaidan protests by Ukrainian
television and the Internet. It focuses on the period from 21 November, 2013, to 22 February, 2014 - that
is, from the date of the first Euromaidan demonstration to that of the Ukrainian parliament's vote to oust
President Viktor Yanukovych and set new elections for 25 May, 2014.

 

Social networks and Internet TV
First and foremost, the demonstrators were informed about the events on Independence Square (also
known as 'Maidan') and other protest locations via their profiles in social networks. The latter have
played an enormous role in providing urgent news about the ongoing protests. On the day of the first pro-
European rally on 21 November the official Euromaidan Facebook page was created immediately, and
garnered more than 76 000 subscribers in the first eight days, setting a new record for the Ukrainian
Internet.[2] Not surprisingly, during the first days of the demonstrations the page was among the top
twenty Ukrainian Facebook pages and was one of the most 'talked about', with almost 110 000 people
liking, commenting on or sharing the page's content.[3] Other significant sources of news about
Euromaidan include the Facebook accounts of well-known Ukrainian journalists and public activists as
well as some opposition politicians. Demonstrators posted pictures, video and text messages directly
from Kiev's Independence Square and other protest locations.  

Twitter also played a significant role in informing various audiences about the Euromaidan protests.
Drawing on their research on social media use during the first two weeks of the Ukrainian Euromaidan
rallies, Pablo Barberá and Megan Metzger of New York University pointed out that though Twitter usage
related to the protests was much lower than that of Facebook (which may be explained by the relatively
low popularity of Twitter in Ukraine), many people joined Twitter in the first days of the protests in order
to communicate about Euromaidan.[4] From the very start, Euromaidan was one of the most popular
topics on Twitter. For example, in the first days of December 2013, one in a thousand tweets world-wide
had the hashtag 'EuroMaidan', and on 1 December, that proportion increased to one in 200. Barberá and
Metzger showed that many Twitter users posting about the protests in Ukraine wrote in English. They
assumed that this was because, unlike Facebook, which was used mainly for protest-related
communications within Ukraine, Twitter was utilized as a tool for conveying information about the
demonstrations to the rest of the world and to attract the attention of the international community.  

The Ukrainian protests in late 2013 and early 2014 significantly contributed to the development and
popularity of a new phenomenon on the Ukrainian Internet: online television. Live streams of the protests
by several online TV channels (Spilno.tv, Hromadske.tv, Espreso.tv), which recently emerged in Ukraine,[5]

proved a significant alternative to news media on traditional television channels, which were extensively

Page 2 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.

https://uk-ua.facebook.com/EuroMaydan
http://spilno.tv/uk
http://spilno.tv/uk
http://espreso.tv/


Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

controlled by the government or by oligarchs loyal to the authorities. A particular feature of some online
channels is that they gathered rather strong teams of journalists willing to work for little or no
compensation. This is because many Ukrainian journalists who used to work for the country's largest
television stations were forced to leave their jobs due to censorship by both the government and station
owners, the powerful oligarchs, which intensified in the years of Victor Yanukovych's presidency. One of
the brighter success stories of online television in Ukraine is Hromadske.tv (Public TV), which started in
June 2013 and was slated to go on air in late November with one show per week. The Euromaidan
protests changed these plans, and the channel instead began broadcasting on 22 November for 24
hours a day, seven days a week. Professional journalists and numerous volunteers reported live from the
site of the demonstrations; with the help of a few iPhones and an iPhone app they filmed the events
themselves and sent the recordings directly to the studio. They also debated current Ukrainian events in
the studio with invited guests, who were chosen in order to represent the different views of Ukrainian
social and political groups.  

All of this has made Hromadske.tv rather popular. For example, in the very first days of the protests the
channel had as many as 100 000 simultaneous viewers.[6] The average number of Hromadske.tv viewers
on 24 November, when tens of thousands of Ukrainians demonstrated in Kiev, soared to 761 380.[7] The
British Academy-funded survey of Euromaidan protest participants by Olga Onuch and Tamara
Martsenyuk showed that 51% of protesters received their information about the protests from Internet
news sites like Spilno.tv and Hromadske.tv.[8] 

The new online television channels depicted the protests mostly in a positive light. However, especially
in the case of Hromadske.tv, which from the beginning has held to strict journalistic standards,
journalists have done their best to provide audiences with accurate, balanced and complete information.
In an attempt to convey a range of opinions about Euromaidan, they invited to their studio not only
representatives of the protesters and opposition parties, but also government officials and members of
the ruling coalition. 

 

Nationwide Television Channels
Compared to online TV channels like Spilno.tv, Espreso.tv or Hromadske.tv, traditional television spent
less time on reporting from demonstration sites and those places where political decisions concerning
the Ukrainian political crisis were debated.[9] This does not mean however, that nationwide TV channels
tried to silence such reporting altogether, as happened, for example, with the Bolotnaya Square protests
in Moscow in 2011.[10] On the contrary, the first protests against the government's decision on 21
November 2013 to cease preparations for signing the association agreement with the European Union
received generous coverage on all leading oligarch-owned channels - Inter, 1plus1, STB, ICTV and 
Ukraina.[11] This was also the case with the larger demonstrations that took place in Kiev the following
weekend, on 24 November, which were called by the quality English-language Ukrainian daily KyivPost
"the biggest protest in Ukraine since the 2004 Orange Revolution".[12] These rallies, like the initial action
on 21 November, were reported at length on oligarch-owned channels.[13] This contrasted with the
behaviour of the state-owned UT-1 TV-channel[14], which ignored the protesters on 21 November and
misrepresented the events of 24 November, claiming that the protest camps had been 'abandoned' due
to rain and bad weather.[15] 

The major Ukrainian television channels also reported on the violent pacification of the Euromaidan

Page 3 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.

http://www.hromadske.tv/
http://inter.ua/uk/
http://www.1plus1.ua/
http://www.stb.ua/
http://ictv.ua/
http://kanalukraina.tv/en/
http://1tv.com.ua/uk/


Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

protest by riot police on 30 November. All the oligarch-owned channels-Inter, 1+1, STB, ICTV and
Ukraina,-provided extensive coverage of what happened on Independence Square that night.[16] They
broadcast footage of police brutality (which was actively and independently shared on social networks),
and condemned police violence. By contrast with the period preceding the Euromaidan rallies, the most
popular television channels covered political events in a balanced way, presenting the side of the
protesters and oppositional parties on the one hand, and that of the authorities and ruling coalition on
the other. They dared to speak about issues that would have been difficult to imagine being mentioned
on nationwide television channels only a few weeks earlier; for example, they aired allegations that
Interior Minister Zakharchenko was responsible for the violent police actions against the protesters.[17]

This is why the main Ukrainian watchdog Telekrytyka dubbed the Ukrainian broadcasters' behaviour an
"information revolution".[18] 

A positive tendency in Ukrainian television caused by the Euromaidan protests was the general increase
in airtime given to political news. This was a valuable change for the Ukrainian media space, where such
news and discourse had started to disappear soon after Yanukovych's 2010 presidential victory and
where the average number of information programs dropped significantly between 2010 and 2013.[19] In
November/December 2013 the reverse occurred. By December 2014 as much as 63% of Ukrainian
television news involved coverage of Ukrainian politics, the highest proportion in Ukrainian media since
2004.[20] Ihor Kolomoysky's channel 1+1, which previously had curtailed the amount of political content
and switched over completely to entertainment programming, increased the amount of newscasts
following 30 November and broadcast ten news programs a day starting on 3 December.[21] A significant
growth of political content was also observed on Victor Pinchuk's channel STB, which, similar to 1+1
reduced its political coverage soon after Yanukovych became President.[22] 

The 'information revolution' did not last long, however. Already by mid-December 2013 analysts from the
media watchdog Telekrytyka expressed alarm that oligarch-owned television channels were returning to
their regular practice of manipulating information.[23] In particular, the silencing of newsworthy events
and issues on television increased this month by comparison with late November, especially those
related to Maidan.[24] What the oligarchs preferred to keep silent about were, firstly, the commentaries,
critique and propositions made by European and world leaders on how to settle the political crisis in
Ukraine. For example, after police clashes with the protesters on the night of 11 December, when internal
troops and the Berkut (Ukrainian riot police force) attempted to dismantle barricades around
Independence Square and to clear the Maidan, none of the major televisions channels aired critical
reactions to the events from Western politicians, such as the critique expressed by Lithuanian President
Daive Gribauskajte.[25] Likewise, several TV channels never mentioned the appeals to Ukraine's
authorities and the propositions for settling the crisis made by EU politicians José Manuel Barroso,
Štefan Füle and Jan Tombiński.[26] In cases when journalists did mention these statements, they either
tried to downplay their objections and/or even misinterpreted them.[27] 

One more issue that the oligarch-owned channels tended to silence was the activity of Ukrainian
opposition parties and the repressive measures taken by the government against them and the Maidan
protesters. When police began summoning opposition leaders to the Chief Prosecutor's Office during the
first fortnight in December, none of the channels reported it.[28] The voice of the opposition was
significantly underrepresented in the media. This is evidenced by the results of a quantitative content
analysis of television news undertaken by the Academy of Ukrainian Press.[29] These results show in
particular that in December 2013 the share of airtime granted in news programs to members of the
ruling coalition was 3.1 times greater than that afforded the opposition.[30] The main newsmakers on

Page 4 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.

http://www.telekritika.ua/
http://www.telekritika.ua/
http://www.aup.com.ua/?new_lang=en


Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

television during that month were the Ukrainian President and the Prime Minister.[31] The broadcasters
avoided reporting the opposition's most important and critical statements. For example, when during the
first round table on 13 December opposition leaders blamed the Prime Minister and the President for the
police violence against protesters and for the political and economic crisis rocking Ukraine, hardly any
nationwide television channels transmitted their statements.[32] 

Furthermore there was considerable manipulation of reporting about the activity of Maidan itself. The
major TV channels were reluctant to air Maidan's political demands, which appeared soon after the
violent beating of protesters on 30 November, in particular their demands that the Government be
dismissed and that those office holders who triggered bloodshed on 29-30 November be held
accountable for their crimes, not to mention their call for the impeachment of President Yanukovych.
Additionally, they insisted on freedom for the detained protesters, whose numbers were growing daily.
Almost every day, Maidan organised separate protest actions in support of the above demands; but their
actions did not necessarily reach viewers of oligarch-owned TV channels.[33] What the broadcasters
concentrated on instead were the social aspects of Maidan, the living conditions of the protesters, who
lived in tents on Independence Square, as well as some other minor issues, such as cultural events
organised in conjunction with Maidan. For example, Inter described Maidan in a weekly news roundup on
15 December as follows: "Now Kiev's centre calls to mind not so much a political meeting but mass
festivities. Even flash mobs are being organised here, for example a free hug action."[34] It should be
pointed out here that this news program was a weekly summary of political events for 9 to 15 December,
a week remarkable for the dramatic night of 11 December mentioned earlier in this paper.  

The change in coverage of the Maidan protests on oligarch-owned television may have been caused by
pressure that the Ukrainian authorities exerted on media owners and the television channels themselves.
Indeed, on 6 December Ukrainian Prime Minister Azarov made a critical statement on his Facebook page
about the country's media and the way they were covering current affairs. He stressed that "a single
point of view" predominated "everywhere [in the media]," and that this point of view favoured those
responsible for "blocking government buildings." Azarov suggested that there was a "disproportionate
bias in news coverage" in Ukrainian mass-media.[35] On the same day Victoria Siumar, a well-known
Ukrainian journalist and former head of the Institute of the Mass Media think tank, reported that then-
head of the Ukraine's National Security and Defence Council Andriy Klyuyev had met with the editors-in-
chief of television channels and instructed them either to prohibit journalists from covering the Maidan
protests or at the very least to reduce significantly the amount of time they spent on the topic.  

The misrepresentation/underrepresentation of the Maidan protests in the mainstream media became
critical after 19 January 2014. On this day, soon after the Ukrainian authorities adopted a set of new laws
banning almost all forms of anti-government protests,[36]  violent clashes between riot police and
demonstrators broke out on Hrushevskoho Street in Kiev. For one month, until 17 February, the stand-off
on Hrushevskoho and other streets around the city's main square oscillated between calm and violence,
and ended finally with the bloodiest fighting yet on 18 and especially 20 February, when more than 50
protesters were shot by uniformed snipers. The principal terms by which oligarch-owned television (with
the exception of 1+1 and Channel 5) framed these events were 'radicalism' and 'chaos'. The Maidan
protesters were presented as 'radicals', and the Maidan movement and its participants were depicted as
uncontrollable rabble.[37] Inter and Ukraina even issued news stories presenting Ukrainian riot policemen
as victims. Such stories included, for example, a piece about a policeman who had reportedly been
caught and beaten by the 'radicals', or another about a Berkut officer whose family members had been
threatened anonymously. As a rule, these news stories contained no evidence supporting the
accusations against the protesters and violated journalistic standards of accuracy and balance.[38] The

Page 5 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.



Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

news frame of 'chaos and anarchy' was represented, among other things, by television stories about the
alleged disorder and devastation in Kiev's centre and the outrage and protests by Kiev residents this
devastation reportedly caused (importantly, oppositional media reported that these protests were staged
by pro-government activists).[39] 

Importantly, in its coverage of Euromaidan, Inter for example relied on information provided by the press
services of the Ministry of the Interior, the Prosecutor General and other state officials. Journalists
neglected to verify this information and did not balance statements from these bodies with
commentaries from opposition leaders and/or representatives of Maidan.[40] Examples of such
unverified statements (which were later proved false) include an allegation that the kidnapping and
torture of the Maidan activist Dmytro Bulatov were staged by the protesters, and a claim that the
torching of private cars in Kiev had been the work of Maidan protesters.[41] 

Following the events of 19 January it became clear that the various oligarch-owned television channels
were no longer uniform or consistent, but increasingly divergent in their coverage of the Maidan protests.
Whereas Inter, and in many cases Ukraina, too, were in line with pro-government propaganda and
consequently created the picture of a 'radical' and 'out-of-control' Maidan,[42] thus justifying the
government's actions, 1+1 was sympathetic toward the protesters, and its journalists even took a critical
approach to the statements and actions of the police and the high-ranking officials.[43] 1+1 overtly
glorified Maidan and continued to devote considerable airtime to the events on Independence Square
and at other protest sites until the end of the Hrushevskoho Street riots on 21 February; whereas pro-
government television channels tended to treat the protests as a secondary issue, especially during the
2014 Winter Olympics (7-23 February).[44] Together with Poroshenko's 5 Channel, 1+1 became the
primary television channel for those Ukrainian viewers who supported Maidan and identified with it
emotionally.[45] 

Pinchuk's ICTV differed in its coverage of the Ukrainian protests from both the pro-government channel
Inter and the pro-Maidan 1+1, oscillating between the two lines. The channel's fair reports from
Euromaidan in late November and early December stand in striking contrast to its coverage of the 19
January events, when in a heavily biased report it depicted the start of the violent stand-off between the
police and the protesters as resulting from the irresponsible behaviour of opposition leaders, who had
reportedly provoked the people with 'radical slogans'.  

Ukrainian television viewers witnessed one more basic shift in television reporting of the Maidan
protests, which occurred around this time at pro-government TV channels, primarily Inter and the state-
owned UT-1. On 21 and 22 February, directly following the violent crackdown on Maidan protesters from
18 to 20 February, Parliament finally formed a new majority and voted to oust President Viktor
Yanukovych, to re-establish a parliamentary-presidential republic and to grant interim presidential
authority to Oleksandr Turchynov, a leader of the opposition. Inter reacted to this power shift by
immediately changing its presentation of Maidan. For weeks the channel had been plying the public with
images of 'radically minded protesters' and 'extremists'; but from 21 February it began speaking about
the protesters with compassion, referring to them as 'people', 'citizens' and 'Ukrainians'. The airtime
accorded by Inter to opposition leaders, Maidan representatives and public figures who supported the
protests grew exponentially; while the former President, Prime Minister and other powers-that-were were
now subject to sharp criticism and blame.[46]

 

Page 6 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.



Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

Footnotes
1. Freedom of Speech in Ukraine, Democratic Initiatives Foundation (17-22 May 2013), retrieved 22 February 2016, URL: 

dif.org.ua/ua/events/hdvhwidhvhdfvjkhj.htm.
2. Maksym Savanevskyi, #EuroMaidan: ukraїns’ka tsyfrova revolitsiya ta ostanniї shans analohovym politikam staty

tsyfrovymy [#EuroMaidan: Ukrainian digital revolution and the last chance for analogue politicians to become digital], 
Watcher (29 November 2014), retrieved 22 February 2016, URL: http://watcher.com.ua/2013/11/29/yevromaydan-
ukrayinska-tsyfrova-revolyutsiya-ta-ostanniy-shans-analohovym-politykam-staty-tsyfrovymy/.

3. Kateryna Kapliuk: Role of social media in Euromaidan movement essential, KyivPost (1 December 2013), retrieved 22
February 2016, URL:
https://www.kyivpost.com/content/ukraine/role-of-social-media-in-EuroMaidan-movement-essential-332749.html.

4. Pablo Barberá and Megan Metzger, How Ukrainian protestors are using Twitter and Facebook, Washington Post
Blog (4 December 2013), retrieved 22 February 2016, URL: http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-
cage/wp/2013/12/04/strategic-use-of-facebook-and-twitter-in-ukrainian-protests/.

5. For example, Espreso.tv and Hromadske.tv started to broadcast on 22 November 2013, the day after the start of
Euromaidan protests.

6. Ol’ga. Minchenko, Hromadske telebachennya zaraz dyvytsia ponad 100 tys. lyudey odnochasno [Hromadske TV is now
watched by 100 thousands people simultaneously], Watcher (1 December 2013), retrieved 22 February 2016,URL: 
http://watcher.com.ua/2013/12/01/hromadske-telebachennya-zaraz-dyvytsya-ponad-100-tys-lyudey-odnochasno/.

7. Hromads’ke bie rekordy perehlyadiv [Hromadske beats records of visitors], Teleprostir (26 November 2013), retrieved
22 February 2016, URL: http://teleprostir.com/news/companynews/show-21957-gromadske-tb-b-e-rekordi-
pereghliadiv.

8. Olga Onuch, Social networks and social media in Ukrainian "EuroMaidan" protests, Washington Post Blog (2 January
2014), retrieved 22 February 2016, URL:
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2014/01/02/social-networks-and-social-media-in-ukrainian-
EuroMaidan-protests-2/.

9.  I mainly focus in this paper on the oligarch-owned TV channels Inter, ICTV, 1+1 and Ukraina because they were at the
top of Ukrainian TV rankings in the period of the rallies, significantly exceeding in popularity the state owned UT-1. (In
the period under study there were no public service broadcasters in Ukraine. The country's media included the privately-
owned TV channels belonging to industrial-financial magnates dependent on political favor, and the state-owned
channel UT-1).

10. After the parliamentary elections in December 2011, when tens of thousands of Russians took to the streets to protest
the electoral fraud, the main national TV stations completely ignored them. Only the internet-based independent TV
station Dozhd covered them extensively and professionally. In the end, the mainstream channels were forced into
covering the event, since it was so widely discussed by Dozhd and other online media, including blogs and social
networks.

11.  Nataliya Ligachova, "EuroMaidannїe" itogovїe - bez Klichko, no emotsional'no ["EuroMaidan" weekly news roundaps -
without Klichko, but with emotions], Telekritika (25 November 2013), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://www.blogs.telekritika.ua/?id=3418; Joanna Szostak, The media battles of Ukraine's EuroMaidan, Digital Icons:
Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media 11 (2014): 1-19.

12. EuroMaidan rallies in Ukraine - 24 November, KyivPost (26 November 2013), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/euromaidan-rallies-in-ukraine-nov-24-coverage-332457.html.

13. Ligachova, 2013.
14. UT-1 was a state-owned TV channel during the events described in this article. Currently it is being transformed into a

public service broadcast, URL: http://1tv.com.ua/uk/.
15. Szostak 2014, 1-19.
16. Nikolai Kuzyakin, Informatsionnaya revolyutsiya [Information revolution], Telekritika (3 December 2013), retrieved 26

February 2016, URL: http://www.telekritika.ua/kontent/2013-12-03/88160.
17.  Kuzyakin, 2014.
18. Kuzyakin, 2014.
19. See for example: Monitorynh politychnykh novyn. Osnovni rezul'taty [Monitoring of political news: main results,"], 

Academy of Ukrainian Press (December 2010-September 2011), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://www.aup.com.ua/upload/1317365068DECFEBAPRJUNESEPT.pdf.

20. Monitorynh politychnykh novyn. Osnovni rezul'taty, Academy of Ukrainian Press (December 2013), retrieved 26
February 2016, URL: http://www.aup.com.ua/upload/1387824121dec13.pdf.

21.  Kuzyakin, 2014.
22. Monitorynh politychnykh novyn, 2013.
23. Nikolai Kuzyakin, Kak telekanalї razrїvayutsya mezhdu Maidanom i vlast'yu [How TV channels are torn between Maidan

and the authorities], Mediasapiens (12 December 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 

Page 7 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.

http://dif.org.ua/ua/events/hdvhwidhvhdfvjkhj.htm
http://watcher.com.ua/2013/11/29/yevromaydan-ukrayinska-tsyfrova-revolyutsiya-ta-ostanniy-shans-analohovym-politykam-staty-tsyfrovymy/
http://watcher.com.ua/2013/11/29/yevromaydan-ukrayinska-tsyfrova-revolyutsiya-ta-ostanniy-shans-analohovym-politykam-staty-tsyfrovymy/
https://www.kyivpost.com/content/ukraine/role-of-social-media-in-euromaidan-movement-essential-332749.html
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2013/12/04/strategic-use-of-facebook-and-twitter-in-ukrainian-protests/
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2013/12/04/strategic-use-of-facebook-and-twitter-in-ukrainian-protests/
http://watcher.com.ua/2013/12/01/hromadske-telebachennya-zaraz-dyvytsya-ponad-100-tys-lyudey-odnochasno/
http://teleprostir.com/news/companynews/show-21957-gromadske-tb-b-e-rekordi-pereghliadiv
http://teleprostir.com/news/companynews/show-21957-gromadske-tb-b-e-rekordi-pereghliadiv
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2014/01/02/social-networks-and-social-media-in-ukrainian-euromaidan-protests-2/
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2014/01/02/social-networks-and-social-media-in-ukrainian-euromaidan-protests-2/
http://www.blogs.telekritika.ua/?id=3418
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/euromaidan-rallies-in-ukraine-nov-24-coverage-332457.html
http://1tv.com.ua/
http://www.telekritika.ua/kontent/2013-12-03/88160
http://www.aup.com.ua/upload/1317365068DECFEBAPRJUNESEPT.pdf
http://www.aup.com.ua/upload/1387824121dec13.pdf


Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

http://osvita.mediasapiens.ua/material/25817.
24. I start using the term 'Maidan' instead of 'Euromaidan' at this point because after the first violent crackdown by riot

police on 30 November the protesters extended the spectrum of their demands, which from this moment on included
not only a requirement to sign an Association Agreement with the European Union, but also the demands to dismiss
the government and prosecute officials responsible for the police brutality. It also acquired a widely anti-corruption
and anti-authoritarian character. After this, the protests on the Kiev's Independence Square have usually been referred
to as 'Maidan'. Nikolai Kuzyakin, Telekanalї nachinayut manipulirovat' [TV channels start to manipulate], Mediasapiens
(11 December 2014), retrieved 26 February 2016, URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/25782.

25. Kuzyakin, 2014.
26. Kuzyakin, 2014.
27. Kuzyakin, 2014.
28. Kuzyakin, 2014.
29. The Academy of Ukrainian Press is a Ukrainian think-tank which has been carrying out content analysis of Ukrainian TV

news programs since 2002, Academy of Ukrainian Press (December 2014).
30.  Academy of Ukrainian Press, 2014.
31. Academy of Ukrainian Press, 2014.
32. Nikolai Kuzyakin, Revolutsya "po-dieticheski" [Revolution and information diet], Mediasapiens (16 December 2014),

retrieved 26 February 2016, URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/25908.
33. See for example: Nikolai Kuzyakin, Razmyt' i dozirovat'. Telekanalї berutsya za staroye [To blur and space out. TV

channels return to their old ways], Mediasapiens (4 January 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 
osvita.mediasapiens.ua/material/26446.

34. Ekaterina Shapoval, Psikhotropnїe itogovїe [Psychotropic weekly roundups], Mediasapiens (19 December 2013),
retrieved 26 February 2016, URL: osvita.mediasapiens.ua/material/26024.

35.  Azarov obvinil SMI v "iskazhenii deistvitelnosi" protestov v Ukrainie [Azarov blamed Ukrainian mass media for
"distortion of reality" regarding the protests in Ukraine], UNIAN (6 December 2013), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://www.unian.net/politics/860458-azarov-obvinil-smi-v-iskajenii-deystvitelnosti-grajdanskogo-protesta-v-
ukraine.html.

36. The bill was passed in the Ukrainian Parliament (Verkhovna Rada) on 16 January 2014. On 17 January, Victor
Yanukovych signed the bill into law despite the outcry from Western governments and international organizations.

37. Maryna Dovzhenko, Danylevych povertaiietsya z apolohieyu "Berkutu" [Danylevych is back and he is prasing Berkut], 
Mediasapiens (21 January 2013), retrieved 26 February 2016, URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/26934;
Nikolai Kuzyakin, Propaganda antiekstremizma obyazatelna dlya vsekh kanalov [Propaganda of anti-extremism is
obligatory for all television channels], Mediasapiens (9 February 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27580. 

38. See for example: Nikolai Kuzyakin, MVD, Maidan, zhurnalistї: informatsionnaya voina [Interior Ministry, Maidan,
journalists: an information war], Mediasapiens (30 January 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27252; Dovzhenko, 2013.

39. See for example: Maryna Dovzhenko, Den' babaka [Groundhog Day], Mediasapiens (23 February 2013), retrieved 26
February 2016, URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/28011.

40. Nikolai Kuzyakin, Specoperaciya: Telekanalї proktyvayut silovikov [Special operation: Television channels cover
internal troops], Mediasapiens (17 January 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://osvita.mediasapiens.ua/material/26818; statement by Telekritika, 2014.

41. Statement by Telekritika, 2014.
42. See for example: Maryna Dovzhenko and Otar Dovzhenko, Polyubyty radykala [To fall in love with a radical], 

Mediasapiens (29 January 2014), retrieved 26 February 2016, URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/27505;
Kuzyakin, 2014.

43. See for example: Maryna Dovzhenko and Otar Dovzhenk, Komu vijna, a komu... [To some war is hell, to others, a kind
mother], Mediasapiens (29 January 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27218. This difference can be  explained by the fact that the above television
channels were owned by different oligarchs who could make different decisions about which side to take in the
political standoff: that of the opposition parties supporting Maidan or that of Yanukovych and his ruling coalition. On
the structure of media ownership in Ukraine see: Natalya Ryabinska, Media Capture in Post-Communist Ukraine:
Actors, Methods, and Conditions, in Problems of Post-Communism 61:2, (2014): 46-60.

44. Maryna Dovzhenko, Maidan vytisnenyi [Maidan ousted], Mediasapiens (14 February 2014), retrieved 26 February 2016,
URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/27755.

45. Maryna Dovzhenko and Otar Dovzhenko, Polubyty radykala, 29 January 2014.
46. See for example: Nikolai Kuzyakin, "Vlast' menyaietsya": Kanalї Yanukovycha nadely budenovku tol'ko posle begstva

svoyego patrona ["Power is changing": Yanukovych's TV channels put on the budionovka hat only when their patron ran
away], Mediasapiens (28 February 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 

Page 8 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.

http://osvita.mediasapiens.ua/material/25817
http://osvita.mediasapiens.ua/material/25782
http://osvita.mediasapiens.ua/material/25908
http://osvita.mediasapiens.ua/material/26446
http://osvita.mediasapiens.ua/material/26024
http://www.unian.net/politics/860458-azarov-obvinil-smi-v-iskajenii-deystvitelnosti-grajdanskogo-protesta-v-ukraine.html
http://www.unian.net/politics/860458-azarov-obvinil-smi-v-iskajenii-deystvitelnosti-grajdanskogo-protesta-v-ukraine.html
http://osvita.mediasapiens.ua/material/26934
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27580
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27252
http://osvita.mediasapiens.ua/material/28011
http://osvita.mediasapiens.ua/material/26818
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27505
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27218
http://osvita.mediasapiens.ua/material/27755


Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

http://osvita.mediasapiens.ua/material/28179; Maryna Dovzhenko: Svyato lycemirstva na "Interi" [A holiday of
hypocricy on Inter], Mediasapiens (1 March 2014), retrieved 26 February 2016, URL: 
http://osvita.mediasapiens.ua/material/28203.

 

Page 9 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.

http://osvita.mediasapiens.ua/material/28179
http://osvita.mediasapiens.ua/material/28203


Natalya Ryabinska Cultures of History Forum

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Page 10 of 10 Copyright (c) 2015 by Imre Kertész Kolleg, all rights reserved.

http://www.tcpdf.org

